Umiejętność uczenia się jest jedną z kompetencji kluczowych.

Idea i praktyka edukacji całożyciowej stwarza potrzebę i konieczność uczenia się nie tylko w okresie młodości.

Aby efektywnie realizować zadania związane z rozwojem, każdy powinien nauczyć się, jak się uczyć.

Jest to bardzo ważne zadanie. Pierwszym etapem może być rozpoznanie indywidualnych preferencji i stylów uczenia się.

 

Test na określenie wiodącego kanału przyswajania informacji

 

Z podanych niżej określeń wybierz jedno, które według ciebie najlepiej charakteryzuje dane pojęcie.

Jeśli kilka z nich będzie odpowiadało twojemu odczuciu lub żadne z nich – wówczas wybierz to, które jest najbardziej zbliżone.

1. Szybkość

a) szybka zmiana pejzażu, znikające drzewa i domy (+)

b) szum wiatru, stukot szyn, gwizd lokomotywy (*)

c) szybkie bicie serca, smaganie wiatru bijącego w twarz (#)

2. Brzydka pogoda

a) gwizd wiatru, dźwięk kropel uderzających o szybę (*)

b) uczucie zimna, odczucie przygnębienia, wilgotne powietrze (#)

c) zachmurzone niebo, ciężkie czarne chmury (+)

3. Miód

a) wonny aromat, lepkie usta, słodycz (#)

b) złocista, przeźroczysta ciecz (+)

c) bzyk pszczół na łące, dźwięk łyżek, cmoknięcie ust (*)

4. Morze

a) niebieskozielona woda, białe fale z dużymi grzebieniami (+)

b) ciepła, słona woda, gorący piasek na plaży (#)

c) szum fal, krzyk mew, odgłos statków (*)

5. Zmęczenie

a) w krzyżu łamie, głowa staje się ciężka, spadek sił (#)

b) wszystko staje się szare, bez kolorów, przed oczyma mgła (+)

c) muzyka drażni, chce się spokoju (*)

6. Jabłko

a) dźwięczny odgłos ugryzienia (*)

b) okrągły owoc koloru czerwonego lub żółtego wiszący na jabłoni (+)

c) słodko-kwaśny, soczysty owoc, zapach pieczenia (#)

7. Śnieg

a) biały puch, skrzący się milionem gwiazd w promykach słońca (+)

b) zimny, puszysty, miękki (#)

c) skrzypi pod nogami, wiruje na wietrze (*)

8. Wieczór

a) rozmyte kolory, jasne światło latarni, długie cienie (+)

b) cichy głos bliskich, odgłos płomienia w kominku, dźwięki przygotowywania kolacji (*)

c) odczucie zmęczenia, wygodne krzesło, filiżanka dobrej kawy (#)

9. Przy ognisku

a) ciepło, dym szczypie w oczy, uczucie ogrzania (#)

b) języki jasnych płomieni, dopalające się węgielki, szary dym (+)

c) trzask gałęzi, syk drewna, odgłos smażonej kiełbasy (*)

10. Drzewo

a) szelest liści, skrzypienie gałęzi (*)

b) wysoki strzelisty pień, zielona korona, promienie słońca z trudem przedzierają się przez konary (+)

c) szara kora, delikatne listki, zapach świeżości (#)

11. Biblioteka

a) szum stronic, przyciszona mowa, skrzyp krzeseł (*)

b) książki z gładkimi oprawkami, grube tomy, zapach starości (#)

c) szare i kolorowe okładki, wysokie stelaże, różnorodność kształtów (+)

12. Miasto

a) przyciągające witryny sklepów, różnorodność zmieszanego zapachu (#)

b) wysokie budynki, szare mosty, kolorowe samochody, jasne reklamy (+)

c) szum samochodów, gwar przechodniów, skrzyp drzwi, głos syren (*)

13. Ranek

a) jasnoniebieskie niebo, budzące jasne słońce, świeży powiew wiatru (+)

b) szczebiotanie ptaków, cisza, lekkie kołysanie się liści (*)

c) rześkie powietrze, wilgotna trawa, ciepłe promienie słońca (#)

14. Remont

a) zapach pyłu, farby, wilgotne ściany (#)

b) czyste białe ściany, biały sufit, nieporządek (+)

c) stuk młotka, skrzyp drzwi, echo w pustych ścianach (*)

15. Kościół

a) ogniki świec, złoto ołtarza, półmrok (+)

b) odgłos dzwonków, śpiew ludzi, melodia organów (*)

c) zapach kadzidła i wosku świec, odczucie spokoju (#)

 

    Opracowanie rezultatów

    Podlicz liczbę odpowiedzi: (+), (*) i (#).

    Największa liczba uzyskanych symboli określi twój wiodący kanał przyswajania informacji.

    (+) -  oznacza kanał wizualny czyli jesteś wzrokowcem,

    (*) - audytywny czyli jesteś słuchowcem ,

    (#) - kinestetyczny czyli ruchowy.

     

    Wzrokowiec uczy się poprzez zmysł wzroku.

    Najlepiej pamięta to, co zobaczył w postaci tekstu, filmu, zdjęć, wykresów, prezentacji, map i innych materiałów graficznych. Lubi zapisywać i robić notatki.

    Chętnie stosuje technikę map pojęciowych. W nauce nie tyle przeszkadza mu hałas, co panujący w jego otoczeniu chaos i nieporządek,

    ma wówczas trudności z koncentracją. Używa często takich słów jak: widzieć, patrzeć, wyobrażać, obraz, wygląd, kolor.

    Słuchowiec w procesie uczenia się najchętniej wykorzystuje zmysł słuchu.

    Lubi rozmowy i dyskusje. Uczy się w interakcji z innymi osobami poprzez argumentowanie, tłumaczenie, wyjaśnianie.

    Lubi czytać na głos, mówi sam do siebie, śpiewa. Zapamiętuje muzykę i przebieg rozmowy, może mieć natomiast kłopoty z odczytywaniem map i wykresów.

    Potrzebuje ciszy, aby się uczyć. Muzyka i hałas go rozpraszają. Z łatwością uczy się języków obcych.

    Kinestetyk najchętniej uczy się poprzez ruch.

    Lubi nieporządek. Gdy siedzi na krześle, zwykle porusza nogami lub kołysze się. Potrzebuje dużo przestrzeni. Cechuje go pragmatyzm.

    Często gestykuluje, mówi niewiele i lakonicznie. Używa słów, które opisują działanie: szybko, ruszać się, organizować, jechać, załatwiać.

    W czasie nauki kinestetyk powinien robić częste przerwy na ćwiczenia fizyczne lub przemieszczać się. Chociaż sam potrzebuje dużej ilości ruchu,

    ruch innych go dekoncentruje.

    Zródło : http://www.gimmaniowy.czorsztyn.iap.pl/doradztwo/testy/17.pdf

    Opracowanie: Małgorzata Borawska - pedagog, doradca zawodowy