S T A T U T
Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Nr 3 w Gdańsku
obowiązuje od dnia 1 lutego 2011 r.
S P I S R O Z D Z I A Ł Ó W
- Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Rozdział II
Cele i zadania poradni
- Rozdział III
Organy poradni
- Rozdział IV
Organizacja poradni
- Rozdział V
Pracownicy poradni
- Rozdział VI
Postanowienia końcowe
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Poradnia jest publiczną placówką oświatową o nazwie:
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 3 z siedzibą w Gdańsku , ul. Wałowa 21
- Poradnia działa w oparciu o:
- ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. tekst jednolity: Dz.U. z 2004 roku, Nr 256, poz. 2572 z późn. zmn.),
- rozporządzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej ( Dz.U. z 2002 r. Nr 223, poz. 1869) oraz rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (Dz.U. z 2010 roku Nr 228, poz.1492),
- rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. Z 2010 roku Nr 228, poz. 1488),
- rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespołu orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U. Nr 173, poz. 1072),
- decyzji Pomorskiego Kuratora Oświaty 425/04 z dnia 24 czerwca 2004 r.
- Organem prowadzącym Poradnię jest Gmina Miasto Gdańsk
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty
Rozdział II
Cele i zadania Poradni
- 1
Celem pracy Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym logopedycznej) oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie dzieciom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Do zadań Poradni należy w szczególności:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym: predyspozycji i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się;
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży: szczególnie uzdolnionych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi;
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
- pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i kariery zawodowej oraz wspierania nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizowaniu zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego;
- wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz planów działań wspierających;
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjno – wychowawczych;
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności poprzez: diagnozowanie, opiniowanie, działalność terapeutyczną, prowadzenie grup wsparcia, prowadzenie mediacji, interwencje kryzysową, działalność profilaktyczną, poradnictwo, konsultacje, działalność informacyjno – szkoleniową.
- Poradnia realizuje swoje zadania współdziałając z innymi poradniami, oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom w szczególności poprzez konsultacje oraz działalność informacyjno – szkoleniową.
- 2
- Korzystanie z pomocy udzielonej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc udzielana przez Poradnię realizowana jest z uwzględnianiem potrzeb osób zgłaszających się tj. dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
- Sposób diagnozowania ww. potrzeb jest różnorodny, w szczególności formułowany w formie pisemnej na wniosku składanym w Poradni przez rodzica (prawnego opiekuna dziecka) lub ucznia pełnoletniego albo na karcie potrzeb składanej przez szkołę lub placówkę. Dopuszczalna jest także forma ustna zgłaszania swoich potrzeb w sytuacji, gdy nie dotyczy to przeprowadzenia badania.
- 3
- Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.
- W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnie, Poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania Poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola) i ich rodzicom.
- Poradnia udziela pomocy uczniom słabo widzącym i niewidomym, słabo słyszącym i niesłyszącym, ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół
i placówek z Gdańska oraz z gmin, które zawarły porozumienie z miastem Gdańsk jako organem prowadzącym Poradnię.
- 4
1a). Poradnia wydaje opinie o dziecku/uczniu w sprawach określonych w odrębnych przepisach prawa oświatowego, w celu określenia form pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym logopedycznej), w odpowiedzi na zgłaszany problem.
1b). Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinie także w sprawach innych, niż określone w odrębnych przepisach prawa oświatowego, związanych z ich kształceniem i wychowaniem.
- Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna dziecka lub na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego.
- Na pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna lub na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego kserokopia opinii może zostać wysłana do szkoły lub placówki, do której dziecko lub uczeń uczęszcza.
- Jeżeli w celu postawienia właściwej diagnozy i wydania opinii niezbędne jest badanie lekarskie wnioskodawca powinien, na wniosek Poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka w danym zakresie niezbędnym do wydania opinii.
- Osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
- Opinia Poradni zawiera w szczególności:
- oznaczenie Poradni, numer opinii, datę wydania opinii, imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia, nazwę i adres szkoły oraz klasę, do której uczeń uczęszcza,
- diagnozę poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby,
- zalecane formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym logopedycznej),
- podpisy specjalistów sporządzających opinię lub zamieszczenie ich imion i nazwisk pod treścią opinii.
- Opinie podpisuje dyrektor lub wice dyrektor Poradni.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w Poradni także informację o wynikach przeprowadzonej diagnozy (w tym o prowadzonej terapii, aktualnej opiece psychologiczno – pedagogicznej i logopedycznej). Informacje te wydaje się na pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna dziecka lub osoby pełnoletniej, której informacja dotyczy.
- 5
- W Poradni są organizowane i działają, na zasadach określonych w odrębnych przepisach zespoły orzekające wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego nauczania, o potrzebie indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Organizację pracy zespołów określa Regulamin Pracy Zespołów Orzekających.
Rozdział III
Organy Poradni
Organami poradni są:
- dyrektor
- rada pedagogiczna
- 6
- Poradnią kieruje dyrektor.
1.1 Dyrektor Poradni:
- a)jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli Poradni oraz pracowników administracji i obsługi;
- b)kieruje działalnością Poradni i reprezentuje ją na zewnątrz;
- c)sprawuje nadzór pedagogiczny;
- d)inspiruje i wspomaga nauczycieli Poradni w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy Poradni oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
- e)gromadzi informacje o pracy nauczycieli Poradni i dokonuje oceny ich pracy;
- f)realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- g)opracowuje szczegółową organizację pracy oraz plan pracy Poradni na dany rok szkolny;
- h)dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- i)współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk nauczycieli;
- j)wykonuje inne zadani wynikające z przepisów szczegółowych.
1.2 Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- a)zatrudniania i zwalniania nauczycieli Poradni oraz innych pracowników;
- b)przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom Poradni oraz innym pracownikom;
- c)występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli Poradni oraz innych pracowników;
- d)w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną.
- 3 W Poradni utworzone jest stanowisko wicedyrektora, do zadań którego należy zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności. Osoba będąca wicedyrektorem, podczas nieobecności dyrektora, przyjmuje na siebie wszystkie obowiązki związane z kierowaniem Poradnią.
- Wicedyrektor, podczas nieobecności dyrektora, ponosi odpowiedzialność służbową i materialną w zakresie swoich obowiązków i wykonywanych czynności. Szczegółowy zakres zadań wicedyrektora zawarty jest w jego zakresie obowiązków jako nauczyciela Poradni.
- 7
- W Poradni działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki, realizującym swoje statutowe zadania.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele Poradni (pracownicy pedagogiczni).
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- 8
Sposób rozwiązywania sporów między organami Poradni określają w każdym indywidualnym przypadku zainteresowane strony przez:
- a)zapewnianie każdej ze stron możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach ich kompetencji określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami i szczegółowo w statucie;
- b)umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz poradni drogą mediacji;
- c)zaproszenie mediatora z zewnątrz z głosem doradczym.
Rozdział IV
Organizacja Poradni
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez dyrektora Poradni,
z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący w terminie do 25 maja danego roku. - W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności:
- a)liczbę nauczycieli Poradni i innych pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- b)ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- Poradnia jest samodzielną jednostką budżetową.Zasady prowadzenia gospodarki finansowej poradni określają odrębne przepisy.
- 9
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Organ prowadzący może, w porozumieniu z dyrektorem Poradni, ustalić przerwę w pracy Poradni w okresie ferii letnich.
- Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
- Poradnia jest czynna przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku.
- 10
- Do realizacji zadań statutowych Poradnia posiada:
- a)gabinety pedagogiczne;
- b)gabinety psychologiczne,
- c)gabinet logopedyczny,
- d)pomieszczenia do zajęć terapeutycznych.
Rozdział V
Pracownicy Poradni
- 11
- W Poradni zatrudnia się nauczycieli Poradni (pracowników pedagogicznych): pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych.
- W Poradni zatrudnia się lekarzy o specjalności (lub w trakcie jej zdobywania) z zakresu psychiatrii dziecięcej, neurologii dziecięcej lub pokrewnych.
- Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
- 12
Nauczyciele Poradni realizują zadania również poza Poradnią
w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym. Zakres tych działań określa dyrektor Poradni. W szczególności dotyczy on przeprowadzania diagnoz i podejmowania działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych w domu rodzinnym dziecka lub na terenie placówki opiekuńczej, w której aktualnie przebywa.
- 13
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy.
- Wolontariusz wykonuje zadania określone w umowie zawartej z dyrektorem Poradni, pod jego nadzorem lub wyznaczonej przez dyrektora osoby.
- 14
- Zasady zatrudnienia nauczycieli Poradni i innych pracowników, oraz zawieranie umów z wolontariuszami określają odrębne przepisy.
- Obowiązkowy wymiar zajęć nauczycieli Poradni określają odrębne przepisy. Wymiar ten obejmuje zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i młodzieżą wynikające z realizacji statutowych zadań, oraz zajęcia z rodzicami, nauczycielami i innymi osobami w Poradni i poza nią.
- Szczegółowy zakres zadań nauczycieli Poradni określony jest w planie pracy Poradni oraz w indywidualnych zakresach czynności. Nauczyciele Poradni zobligowani są do realizacji swoich zadań statutowych poza terenem Poradni, w szczególności na terenie przedszkoli, szkół i placówek w rejonie jej działania. Nauczyciele Poradni w szczególności biorą udział w pracach Zespołów (ds. uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych) organizowanych na terenie przedszkoli, szkół i placówek na wniosek dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek lub na prośbę rodziców.Nauczyciele Poradni włączają się w prace ww. Zespołów i we wszystkie realizowane przez nie zadania.
- Nauczyciele Poradni są oceniani przez dyrektora Poradni.
- Zadania i obowiązki pracowników niepedagogicznych określa Regulamin Pracy Poradni oraz indywidualne zakresy czynności.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
- Poradnia używa podłużnej pieczęci urzędowej o treści:
Poradnia
Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 3
80- 858 Gdańsk, ul. Wałowa 21
tel./fax 0-58 301 07 21
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży,
- rejestr wydawanych opinii,
- rejestr wydawanych orzeczeń,
- rejestr wydawanych informacji o wynikach diagnozy,
- dokumentacje indywidualną badań dzieci i młodzieży,
- księgę główną zapisów (planowania),
- zeszyt zapisów na konsultacje lekarskie,
- indywidualne dzienniki pracy nauczycieli,
- dzienniki zajęć terapeutycznych,
- dziennik (segregator) zajęć okresowych,
- dziennik (segregator ) zajęć okazjonalnych,
- protokoły posiedzeń zespołów orzekających,
- księgę protokołów posiedzeń rady pedagogicznej,
- rejestr uchwał,
- dziennik korespondencji,
- księgę zarządzeń dyrektora Poradni,
- księgę zarządzeń powoływanych zespołów orzekających,
- zeszyt wyjść w celu wykonywania pracy poza terenem Poradni,
- inną dokumentację zgodną z obowiązującymi przepisami oraz ułatwiającą funkcjonowanie Poradni i nadzór dyrektora.
- Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dokumentacja, o której mowa w pkt. 2 „Postanowień końcowych” w większości prowadzona jest także w formie elektronicznej.
- Załącznikami do niniejszego statutu są: Regulamin pracy Rady Pedagogicznej – załącznik Nr 1 i Regulamin pracy Zespołów Orzekających – załącznik Nr 2.
- Wprowadzanie zmian w statucie pociąga za sobą każdorazowe opracowanie jego nowej wersji jednolitej.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy regulaminów wewnętrznych obowiązujące w Poradni
Nową wersję Statutu uchwalono na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 15 grudnia 2010 roku