Celem pracy Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym logopedycznej) oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie dzieciom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Do zadań Poradni należy w szczególności:
ü diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym: predyspozycji i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się;
ü wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży: szczególnie uzdolnionych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi;
ü prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
ü pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i kariery zawodowej oraz wspierania nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizowaniu zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego;
ü wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
ü pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
ü podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
ü współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
ü współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz planów działań wspierających;
ü współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
ü wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
ü wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjno – wychowawczych;
ü prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
ü udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności poprzez:
· diagnozowanie,
· opiniowanie,
· działalność terapeutyczną,
· prowadzenie grup wsparcia,
· prowadzenie mediacji,
· interwencje kryzysową,
· działalność profilaktyczną,
· poradnictwo,
· konsultacje,
· działalność informacyjno – szkoleniową.
Poradnia posiada kompetencje do udzielania pomocy uczniom słabo widzącym i niewidomym, słabo słyszącym i niesłyszącym oraz wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na powyższe niepełnosprawności (decyzja Pomorskiego Kuratora Oświaty 425/04 z dnia 24 czerwca 2004).
Poradnia realizuje swoje zadania współdziałając z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli, biblioteką pedagogiczną, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom w szczególności poprzez konsultacje oraz działalność informacyjno – szkoleniową.
W Poradni są organizowane i działają, na zasadach określonych w odrębnych przepisach zespoły orzekające wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego nauczania, o potrzebie indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.