Ręka to niezwykle wyspecjalizowany narząd, który odpowiedzialny jest za ogromną ilość istotnych funkcji. Z jednej strony jest silnym narzędziem,
którym możemy posłużyć się do podnoszenia czy siłowania, z drugiej – pozwala nam na wykonywanie niezwykle precyzyjnych i skomplikowanych czynności,
takich jak pisanie.Jej sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania człowieka. Dzięki rozwojowi kory mózgowej oraz skomplikowanemu mechanizmowi nerwowemu możemy zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie, koordynować z inną aktywnością i płynnie zakończyć.
Obszar kory mózgowej, odpowiedzialny za działanie całej kończyny górnej, a przede wszystkim – dłoni, kciuka i palców, jest zadziwiająco dużą powierzchnią
w stosunku do pozostałych obszarów kory mózgowej.
Niewiele osób wie, jak ważna jest sprawność rąk w rozwoju mowy. Stymulacja dłoni pobudza bezpośrednio ośrodek w mózgu odpowiedzialny za dłonie, a pośrednio ośrodek ruchowy mowy. Warto pracować nad czuciem i sprawnością rąk w sytuacji, kiedy występują problemy z mową u dzieci.
Terapia Ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Ale przede wszystkim służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.
DLA KOGO TERAPIA RĘKI?
Dla dzieci, które:
- mają trudności z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych, manipulacyjnych;
- niechętnie podejmują czynności wymagające precyzyjnych ruchów dłoni czy palców (jak pisanie i rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów);
- mają problemy z nauką samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików);
- mają wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;
- mają trudności z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych;
- wykonują czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i bardzo niedbale;
- nie lubią dotykać nowych i różnorodnych faktur;
- mają duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego.