S T A T U T


Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Nr w Gdańsku  

obowiązuje od  dnia 1 lutego 2011 r.

 

S P I  S     R O Z D Z I A Ł Ó W

  1. Rozdział I

Postanowienia ogólne

  1. Rozdział II

Cele i zadania poradni

  1. Rozdział III

Organy poradni

  1. Rozdział IV

Organizacja poradni

  1. Rozdział V

Pracownicy poradni

  1. Rozdział VI

Postanowienia końcowe

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

  1. Poradnia jest publiczną placówką oświatową o nazwie:

  Poradnia  Psychologiczno - Pedagogiczna Nr  3 z siedzibą w Gdańsku , ul. Wałowa 21

  1. Poradnia działa w oparciu o:

- ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. tekst jednolity: Dz.U. z 2004 roku, Nr 256, poz. 2572 z późn. zmn.),

- rozporządzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno pedagogicznej, w tym publicznej  poradni specjalistycznej ( Dz.U. z 2002 r. Nr 223, poz. 1869) oraz rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (Dz.U. z 2010 roku Nr 228, poz.1492),

- rozporządzenie  MEN z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. Z 2010 roku Nr 228, poz. 1488),

-  rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespołu orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U. Nr 173, poz. 1072),

-  decyzji Pomorskiego Kuratora Oświaty 425/04 z dnia 24 czerwca 2004 r.

  1. Organem prowadzącym Poradnię jest Gmina Miasto Gdańsk
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty

 

Rozdział II

Cele i zadania Poradni

 

  • 1

 Celem pracy Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym logopedycznej) oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie dzieciom i ich rodzicom oraz   nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

  1. Do zadań Poradni należy w szczególności:

    - diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym: predyspozycji i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się;

-  wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży: szczególnie uzdolnionych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi;

- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;

-  pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i kariery zawodowej oraz wspierania nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizowaniu zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego;

-  wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;

- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;

- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;

- współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;

-  współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz planów działań wspierających;

- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej;

-  wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;

-  wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjno – wychowawczych;

- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;

- udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.

  1. Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności poprzez: diagnozowanie, opiniowanie, działalność terapeutyczną, prowadzenie grup wsparcia, prowadzenie mediacji, interwencje kryzysową, działalność profilaktyczną, poradnictwo, konsultacje, działalność informacyjno – szkoleniową.
  2. Poradnia realizuje swoje zadania współdziałając z innymi poradniami, oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom w szczególności poprzez konsultacje oraz działalność informacyjno – szkoleniową.

  • 2
  1. Korzystanie z pomocy udzielonej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
  2. Pomoc udzielana przez Poradnię realizowana jest z uwzględnianiem potrzeb osób zgłaszających  się tj. dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
  3. Sposób diagnozowania ww. potrzeb jest różnorodny, w szczególności formułowany w formie pisemnej na wniosku składanym w Poradni przez rodzica (prawnego opiekuna dziecka) lub ucznia pełnoletniego albo na karcie potrzeb składanej przez szkołę lub placówkę. Dopuszczalna jest także forma ustna zgłaszania swoich potrzeb w sytuacji, gdy nie dotyczy to przeprowadzenia badania.

 

  • 3
  1. Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni.

 

  1. W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
  2. Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnie, Poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania Poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola) i ich rodzicom.
  3. Poradnia udziela pomocy uczniom słabo widzącym i niewidomym, słabo słyszącym i niesłyszącym, ich rodzicom, nauczycielom przedszkoli, szkół 
    i placówek z Gdańska oraz z gmin, które zawarły porozumienie z miastem Gdańsk jako organem prowadzącym Poradnię.

  • 4

1a). Poradnia wydaje opinie o dziecku/uczniu w sprawach określonych w odrębnych przepisach prawa oświatowego, w celu określenia form pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym logopedycznej), w odpowiedzi na zgłaszany problem.

1b). Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinie także w sprawach innych, niż określone w odrębnych przepisach prawa oświatowego, związanych z ich kształceniem i wychowaniem.

  1. Opinie wydaje się na pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna dziecka lub na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego.
  2. Na pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna lub na pisemny wniosek ucznia pełnoletniego kserokopia opinii może zostać wysłana do szkoły lub placówki, do której dziecko lub uczeń uczęszcza.
  3. Jeżeli w celu postawienia właściwej diagnozy i wydania opinii niezbędne jest badanie lekarskie wnioskodawca powinien, na wniosek Poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka w danym zakresie niezbędnym do wydania opinii.
  4. Osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
  5. Opinia Poradni zawiera w szczególności:

- oznaczenie Poradni, numer opinii, datę wydania opinii, imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia, nazwę i adres szkoły oraz klasę, do której uczeń uczęszcza,

-  diagnozę poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby,

- zalecane formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym logopedycznej),

-  podpisy specjalistów sporządzających opinię lub zamieszczenie ich imion i nazwisk pod treścią opinii.

  1. Opinie podpisuje dyrektor lub wice dyrektor Poradni.
  2. Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w Poradni także informację o wynikach przeprowadzonej diagnozy (w tym o prowadzonej terapii, aktualnej opiece psychologiczno – pedagogicznej i logopedycznej). Informacje te wydaje się na pisemny wniosek rodzica lub prawnego opiekuna dziecka lub osoby pełnoletniej, której informacja dotyczy.

 

  • 5
  1. W Poradni są organizowane i działają, na zasadach określonych w odrębnych przepisach  zespoły orzekające wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie  indywidualnego nauczania, o potrzebie indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
  2. Organizację pracy zespołów określa Regulamin Pracy Zespołów Orzekających.
 
 
Rozdział III 

Organy Poradni

 

Organami poradni są:

  1. dyrektor
  2. rada pedagogiczna

 

  • 6
  1. Poradnią kieruje dyrektor.

 

1.1   Dyrektor Poradni:

  1. a)jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli Poradni oraz pracowników administracji i obsługi;
  2. b)kieruje działalnością Poradni i reprezentuje ją na zewnątrz;
  3. c)sprawuje nadzór pedagogiczny;
  4. d)inspiruje i wspomaga nauczycieli Poradni w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy Poradni oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
  5. e)gromadzi informacje o pracy nauczycieli Poradni i dokonuje oceny ich pracy;
  6. f)realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
  7. g)opracowuje szczegółową organizację pracy oraz plan pracy Poradni na dany rok szkolny;
  8. h)dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
  9. i)współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk nauczycieli;
  10. j)wykonuje inne zadani wynikające z przepisów szczegółowych.

1.2   Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

  1. a)zatrudniania i zwalniania nauczycieli Poradni oraz innych pracowników;
  2. b)przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom Poradni  oraz innym pracownikom;
  3. c)występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli Poradni oraz innych pracowników;
  4. d)w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną.
  5. 3 W Poradni utworzone jest stanowisko wicedyrektora, do zadań którego należy zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności. Osoba będąca wicedyrektorem, podczas nieobecności dyrektora, przyjmuje na siebie wszystkie obowiązki związane z kierowaniem Poradnią.
  6. Wicedyrektor, podczas nieobecności dyrektora, ponosi odpowiedzialność służbową i materialną w zakresie swoich obowiązków i wykonywanych czynności. Szczegółowy zakres zadań wicedyrektora zawarty jest w jego zakresie obowiązków jako nauczyciela Poradni.

 

 

  • 7

 

 

  1. W Poradni działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki,      realizującym swoje statutowe zadania.
  2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
  3. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele Poradni (pracownicy pedagogiczni).
  4. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.                             

 

 

  • 8

 

Sposób rozwiązywania sporów między organami Poradni określają w każdym indywidualnym przypadku zainteresowane strony przez:

  1. a)zapewnianie każdej ze stron możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach ich kompetencji określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami i szczegółowo w statucie;
  2. b)umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz poradni drogą mediacji;
  3. c)zaproszenie mediatora z zewnątrz z głosem doradczym.

 

 

 

Rozdział IV

 

Organizacja  Poradni

 

 

  1. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez dyrektora Poradni, 
    z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący w terminie do 25 maja danego roku.
  2. W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności:
  3. a)liczbę nauczycieli Poradni i innych pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
  4. b)ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
  5. Poradnia jest samodzielną jednostką budżetową.Zasady prowadzenia gospodarki finansowej poradni określają odrębne przepisy.

 

  • 9
  1. Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
  2. Organ prowadzący może, w porozumieniu z dyrektorem Poradni, ustalić przerwę w pracy Poradni w okresie ferii letnich.
  3. Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
  4. Poradnia jest czynna przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku.

 

  • 10
  1. Do realizacji zadań statutowych Poradnia posiada:
  2. a)gabinety pedagogiczne;
  3. b)gabinety psychologiczne,
  4. c)gabinet logopedyczny,
  5. d)pomieszczenia do zajęć terapeutycznych.

 

Rozdział V

Pracownicy  Poradni

  • 11
  1. W Poradni zatrudnia się nauczycieli Poradni (pracowników pedagogicznych): pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych.
  2. W Poradni zatrudnia się lekarzy o specjalności (lub w trakcie jej zdobywania) z zakresu psychiatrii dziecięcej, neurologii dziecięcej lub pokrewnych.
  3. Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.

 

  • 12

Nauczyciele Poradni realizują zadania również poza Poradnią 
w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym. Zakres tych działań określa dyrektor Poradni. W szczególności dotyczy on przeprowadzania diagnoz i podejmowania działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych w domu rodzinnym dziecka lub na terenie placówki opiekuńczej, w której aktualnie przebywa.

 

  • 13
  1. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy.
  2. Wolontariusz wykonuje zadania określone w umowie zawartej z dyrektorem Poradni, pod jego nadzorem lub wyznaczonej przez dyrektora osoby.

 

  • 14
  1. Zasady zatrudnienia nauczycieli Poradni i innych pracowników, oraz zawieranie umów z wolontariuszami określają odrębne przepisy.
  2. Obowiązkowy wymiar zajęć nauczycieli Poradni określają odrębne przepisy. Wymiar ten obejmuje zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i młodzieżą wynikające z realizacji statutowych zadań, oraz zajęcia z rodzicami, nauczycielami i innymi osobami w Poradni i poza nią.
  3. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli Poradni określony jest w planie pracy Poradni oraz w indywidualnych zakresach czynności. Nauczyciele Poradni  zobligowani są do realizacji swoich zadań statutowych poza terenem Poradni, w szczególności na terenie przedszkoli, szkół i placówek w rejonie jej działania. Nauczyciele Poradni  w szczególności biorą udział w pracach Zespołów (ds. uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych) organizowanych na terenie przedszkoli, szkół i placówek na wniosek dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek lub na prośbę rodziców.Nauczyciele Poradni włączają się w prace ww. Zespołów i we wszystkie realizowane przez nie zadania.
  4. Nauczyciele Poradni są oceniani przez dyrektora Poradni.
  5. Zadania i obowiązki pracowników niepedagogicznych określa Regulamin Pracy Poradni oraz indywidualne zakresy czynności.

 

Rozdział  VI

Postanowienia  końcowe
  1. Poradnia używa podłużnej pieczęci urzędowej o treści:

 

                                        Poradnia

                    Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 3

                       80- 858 Gdańsk, ul. Wałowa 21

                                tel./fax 0-58 301 07 21

 

         zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  1. Poradnia prowadzi następującą dokumentację:

- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży,

- rejestr wydawanych opinii,

- rejestr wydawanych orzeczeń,

- rejestr wydawanych informacji o wynikach diagnozy,

- dokumentacje indywidualną badań dzieci i młodzieży,

- księgę główną zapisów (planowania),

- zeszyt zapisów na konsultacje lekarskie,

- indywidualne dzienniki pracy nauczycieli,

- dzienniki zajęć terapeutycznych,

- dziennik (segregator) zajęć okresowych,

- dziennik (segregator ) zajęć okazjonalnych,

- protokoły posiedzeń zespołów orzekających,

- księgę protokołów posiedzeń rady pedagogicznej,

- rejestr uchwał,

- dziennik korespondencji,

- księgę zarządzeń dyrektora Poradni,

- księgę zarządzeń powoływanych zespołów orzekających,

-  zeszyt wyjść w celu wykonywania pracy poza terenem Poradni,

- inną dokumentację zgodną z obowiązującymi przepisami oraz ułatwiającą funkcjonowanie Poradni i nadzór dyrektora.

  1. Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dokumentacja, o której mowa  w pkt. 2 „Postanowień końcowych” w większości prowadzona jest także w formie elektronicznej.
  2. Załącznikami do niniejszego statutu są: Regulamin pracy Rady Pedagogicznej – załącznik Nr 1 i  Regulamin pracy Zespołów Orzekających – załącznik Nr 2.
  3. Wprowadzanie zmian w statucie pociąga za sobą każdorazowe opracowanie jego nowej wersji jednolitej.
  4. W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy regulaminów wewnętrznych obowiązujące w Poradni

 

 

Nową wersję Statutu uchwalono na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu  15 grudnia 2010 roku