Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 3 w Gdańsku rozpoczęła realizację

Programu Golden Five (Złota Piątka)

w ramach projektu

WłączaMy GDANSKie szkoły – Gdańska szkoła otwarta dla wszystkich,

który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, Priorytet 5 Fundusze europejskie dla silnego pomorza (EFS+).

W ramach projektu, w latach 2024 – 2027, będziemy wdrażać program w dwudziestu gdańskich szkołach. W bieżącym roku programem zostały objęte Szkoły Podstawowe nr 4, 39, 59, 67, 84.

Program Golden Five jest programem międzynarodowym realizowanym w Polsce,  Belgii, Hiszpanii, Norwegii i we Włoszech. Jest on skierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców. Celem programu jest wspieranie rozwoju ucznia i pomoc w organizowaniu środowiska sprzyjającego rozwijaniu jego możliwości psychospołecznych i zainteresowań. Wspiera działania nauczycieli poprzez dostarczenie im  narzędzi oraz umiejętności radzenia sobie ze zróżnicowaniem w klasie ( każdy uczeń jest inny i realizuje swoje potrzeby w sobie właściwy sposób). Poprzez proponowane działania wzmacnia integrację klasy, poprawia klimat społeczny klasy, co powinno przyczynić się do polepszenia frekwencji, budowania więzi ze szkołą, osiągania przez uczniów lepszych wyników w nauce oraz w zakresie umiejętności życiowych, poprawy relacji interpersonalnych.

Program Golden 5 obejmuje działania w różnych obszarach życia szkoły, istotnych dla skutecznej edukacji:

  • Tworzenie w klasie atmosfery sprzyjającej koncentracji (skupieniu) i pracy.
  • Zwiększanie motywacji uczniów do uczenia się. Stworzenie w klasie klimatu społecznego zapewniającego koncentrację na nauce, motywację, pozytywne poczucie własnej wartości oraz dobre relacje.
  • Kształtowanie prospołecznych postaw uczniów i rozwijanie pozytywnego systemu wartości w klasie.
  • Stworzenie pozytywnych i bezpiecznych relacji nauczyciel-uczeń, opartych na wzajemnym szacunku i zaangażowaniu obydwu stron.
  • Zwiększenie edukacyjnych osiągnięć uczniów, rozbudzanie motywacji oraz budowanie poczucia własnej wartości.
  • Kreowanie klimatu współpracy pomiędzy rodzicami i uczniami, aby zwiększyć osiągnięcia uczniów w nauce oraz ich społeczne zaangażowanie w klasie.

Wyniki ewaluacji programu wskazują na: 

  • pozytywne zmiany postaw uczniów wobec szkoły i nauki szkolnej,
  • poprawę ocen z przedmiotów nauczania, zwłaszcza u uczniów średnich i słabych; podniesienie samooceny uczniów, zwłaszcza słabych i wycofanych,
  • poprawę integracji klasy i lepsze relacje rówieśnicze w klasach,
  • większą aktywność i motywację uczniów,
  • mniejszą ilość zachowań agresywnych i konfliktów.